"Majd meglátja, hogy ő - még nem tudja, pontosan, hogy mit, de - valami neki magának is tetsző valódi és jó dolgot fog csinálni az életéből. Olyat például, amilyen néha a beeső napfény csíkja a szőnyegen. (...) Vagy akár, amilyen a bodzaillat annak, aki szereti." (Ottlik Géza: Buda)

2016. június 14., kedd

Sikertörténet a gyógypedagógiában - Hórvölgyi Noémi, Bliss Alapítvány

Hórvölgyi Noémi bankárból lett gyógypedagógus, a Bliss Alapítvány ügyvezetője. Az iskolából ismerjük egymást, ahová a nagyobbik gyerekeink járnak. Noémi egy rendkívül intelligens és gyönyörű nő, két  - egy vér szerinti és egy örökbefogadott  - gyerek anyukája, aki agyi sérülés miatt súlyos mozgássérült beszédképtelen gyerekek és felnőttek augmentatív (kiegészítő, színező), alternatív (nem megszokott) kommunikációs (AAK) módszerekkel történő kommunikációfejlesztésével és oktatásával foglalkozik.

A Bliss alapítvány fő célja az AAK módszerek magyarországi elterjesztése, fejlesztése, használatuk folyamatos szakmai támogatása annak érdekében, hogy a súlyos beszédfogyatékos gyerekek és felnőttek is elérhessék a lehető legmagasabb fokú társadalmi integrációt és önrendelkezést. A Bliss Alapítvány a teljes földrajzi régióban elsőként honosította meg, és a szolgáltatás-oktatás-kutatás egységbe forrasztásával magas színvonalra emelte az AAK-t, így eddigi munkássága a magyar civil társadalom és a gyógypedagógia kiemelkedő sikertörténete.


Bankárból logopédus
Noémi évekig pénzügyi szakemberként, bankárként dolgozott  korábbi munkahelyein (CIB Bank, HypoBank, RSM DTM), majd az első gyereke születését követően, amikor nagyon szeretett volna másodikat, kezdett el érdeklődni az örökbefogadás, a gyerekotthoni környezet, a pszicho- és szociolingvisztikai kérdések iránt. Második gyereküket a férjével örökbefogadták, és Noémi ezután végezte el a Kaposvári Gyógypedagógiai Főiskola logopédiai szakát, ahol olyan speciális területek iránt kezdett el érdeklődni, mint az afázia, agyi sérüléssel kapcsolatos fejlesztési lehetőségek. Az egyik oktatója ajánlására került a Bliss Alapítványhoz, ahol beleszeretett a munkába és igazi hivatására talált.
A jelenleg 14 fős alapítvány ügyvezetését tavaly ősszel ajánlották fel neki, de Noémi a vezetői munka mellett egy vizsgálati team tagjaként is dolgozik az alapítvány szegregált iskolájában, a 11. kerületi Neszmélyi úton.
Az iskolában két csoportban oktatnak 6-6 főt, ahol minden gyerek különböző mértékben sérült. A fő cél a minél magasabb szint elérése a kommunikációs önállóságban, a passzív szókincs fejlesztésében. A fejlesztés mind a kommunikációs csatornákra, mind a szimbólumrendszerre vonatkozik.
A gyerekekkel megpróbálják minél jobban elsajátíttatni a Bliss-nyelvet, amely a Charles Bliss által kidolgozott, elvont, nem betűíráson alapuló, eredetileg különböző kultúrák együttélésére kialakított nyelv, kristálytiszta logikával. Lengyelországban nagy hagyománya van ennek a nyelvnek, hiszen már komplett irodalmi műveket is lefordítanak a Bliss-szimbólumokra.

Esélyek utcája Újbudán
Az alapítvány a Cellux Csoport és az integráló játszóeszközöket kitaláló és létrehozó MagikMe egyik alapítójával, Élő Fruzsinával együtt azon is dolgozik, hogy játszóházat hozzon létre "simáknak és fordítottaknak". Ezzel kapcsolatban vették fel a kapcsolatot Újbuda Önkormányzatával, ahol éppen május végén indult el az Esélyek utcája elnevezésű program, amelynek legfontosabb célja, hogy segítse a kapcsolatteremtést a civil-, a vállalati-, az önkormányzati és állami szektor között.



A program egyedülálló weboldalán a civil szervezetek, a vállalatok és az önkormányzat találhatnak egymásra, tölthetik fel esélyegyenlőségi, családbarát, fenntarthatósági vagy önkéntes programjaikat, kereshetnek partnereket, szolgáltatókat, támogatókat.

Integráló játszóház
A játszóházi program fő eleme összehozni a sérült és tipikus fejlődésű gyermekeket és családjaikat közös játéktevékenységre, egymás jobb megismerésére és elfogadására. A rendezvénysorozat célja a kölcsönös előítéletek leépítése, annak érzékeltetése, hogy van annak módja, hogy együtt vegyenek részt sérült és tipikus fejlődésű gyermekek a koruknak megfelelő tevékenységekben. A fő cél, hogy a közös tevékenységek által a két csoport közötti hasonlóságok váljanak a különbségek helyett hangsúlyossá. A program másodlagos célja, hogy a sérült gyermeket nevelő családok izoláltságát csökkentsék és társadalmi, baráti kapcsolataikat szélesítsék. Ezen kívül a rendezvénysorozat segíthet fórumot teremteni arra, hogy a résztvevők hagyományosan tabunak számító kérdésekről beszélgethessenek.

A 2016/17-es tanévben havi egy alkalommal (hétvégi délelőttökön kb 3 órás programmal) szeretnének nyitott, integráló játszóházat szervezni. Minden alkalom központjában egy közös foglalkozás áll, amit szakemberek, gyógypedagógusok, terapeuták készítenek elő úgy, hogy abban a sérült és a tipikus fejlődésű gyermekek is részt vehessenek. A program központi része komplex művészeti terápia, így tartalmaz meseterápiás, drámapedagógiai, képzőművészeti, zenei eszközöket is. Elképzelésük szerint egy tanévben több projektet valósítanak meg a résztvevők. Az egyes projektek megvalósítása több alkalommal való részvételt igényel, amivel a résztvevőket szeretnék a visszatérésre késztetni. Ez egyben arra is jó lehetőség, hogy két alkalom között is legyen érdemes foglalkozni a feladatokkal.

Munkarehabilitációs program
Az alapítvány nemcsak a gyerekek oktatását tűzte ki célul, hanem a fiatal felnőttek számára is kínál munkarehabilitációs programot. Ez utóbbi három éve működik, kettős céllal. Egyrészt a munkaerőpiacon lehetőséget nem kapó halmozottan sérült fiatalok számára nyújt lehetőséget a munkára, másrészt a fejlesztő oktatás számára készülnek használható digitális segédanyagok, melyek az alapítvány honlapján ingyenesen elérhetők.

A súlyosan, halmozottan sérült gyermekek nevelése, oktatása csak az egyéni képességekhez és igényekhez igazodva képzelhető el. Különösen igaz ez azokra a gyermekekre, akik beszédképtelenek is. Számukra a többségnek megfelelő általános tananyagok nem felelnek meg. Az iskolát 23 éves korukig látogathatják, és eredményeiket a többségi iskolába integrálható tanulóknál sokkal több személyes segítséggel érik el. Hasonló erőforrásokhoz és lehetőséghez való hozzáférésük az iskola elhagyása után drasztikusan csökken, mert az ő sajátos kommunikációs igényükre a védett munkahelyek sincsenek felkészülve. A Bliss Alapítvány informatikai műhelye számukra jelenleg az egyetlen elérhető munkalehetőség.
A Bliss Alapítvány informatikai műhelyében folyó digitális tananyagfejlesztő munka összefogására és szakmai támogatására, 6-7 súlyos mozgássérült, nem beszélő fiatal mellé, a következő tanévre keres önkéntes projektvezetőt.
Az alapítvány céljait ezeken felül egyéni vagy vállalati támogatással, önkéntes munkával, valamint az adó 1%-ok felajánlásával is tudjátok segíteni.

További információkat a Bliss Alapítvány honlapján találtok.
Az alapítvány Facebook-oldalát itt tudjátok kedvelni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése